איך כדאי לנהל את זמן המסך של הילדים

כל מה שצריך לדעת, בפשטות ובקצרה

אופיר סלע

למה צריך להגביל זמן מסך?

בעידן שבו הטכנולוגיה נכנסה לכל פינה של החיים שלנו, השאלה של השפעת המסך על ילדים הפכה לנושא מרכזי למחשבה. 

האם קיימת משמעות למילה 'יותר מדי'? האם הזמן שילדנו מבלים מול מסך הטלוויזיה, המחשב, או הסמארטפון יכול להשפיע על התפתחותם? ואם כן, כיצד אנחנו, כהורים, יכולים לנהל את זמן המסך באופן בריא ומועיל? 

אם אתם מחפשים תשובות לשאלות אלו, אתם במקום הנכון. במאמר זה, ניתן לכם כלים לניהול ומינון בריא של זמן המסך של הילדים שלכם. כי כמו בכל דבר, המפתח הוא איזון. זו הזמנה להמשיך ולהתעמק בנושא שהוא חלק בלתי נפרד מחיינו המודרניים כהורים.

התאמה לגיל

מתי מתחילים וכמה זמן מתאים לכל שלב בילדות ונערות

ניהול זמן המסך של ילדים, במיוחד בשנות החיים הראשונות שלהם, היא קריטית. מחקרים רבים מציינים את ההשפעה העצומה של הזמן שהילד מבלה מול מסכים דיגיטליים, וכיצד זה יכול להשפיע על ההתפתחות שלו.

בשנות החיים הראשונות, מומלץ להימנע לחלוטין משימוש בבמסכים. היות ובמהלך שנים אלה הילד מקבל את מרבית המידע שלו מהסביבה הישירה, ולכן הקשר האישי והישיר עם האנשים והחפצים שבסביבתו הם הכי חשובים, והמסך מסיט את תשומת לבו, וגם מפגיש אותו עם עולם שטוח ומהיר מידי למוחו העדין. 

בעוד שבעולם של היום אי אפשר להימנע מהמסכים בסביבת הילד, בהחלט אפשר לדחות כמה שיותר את הגישה למסך אישי. המומחים ממליצים לחכות לפחות עד לגיל 10 (ורצוי 13) לפני שנותנים לילד סמארטפון משלו. ומעל גיל זה, חשוב לנהל את הזמן שהילד מבלה מול המסך. ולא רק הזמן עצמו חשוב, אלא גם איך הוא משתמש בו ולאיזה מטרות. כדאי להגביל את השימוש בסמארטפון למספר שעות ביום, תוך הקפדה שהזמן הזה משמש למגוון פעולות וחוויות ומשלב בין משחקים ללמידה, יצירה וצפיה בתוכן.

עוד דבר חשוב לשים לב אליו זה שהמסכים זמינים לילדים לא רק בסמארטפון שלהם, וצריך לקחת בחשבון גם את הזמן שמבלים מול מחשב וטלויזיה ולהתייחס לזמן הכולל. 

ההמלצות מציעות טווחים להקפיד עליהם, המותאמים באופן כללי לגיל של הילד:

עד גיל 12  להגביל את זמן המסך הכולל לשעתיים ביום.
עד גיל 15 להגביל את זמן המסך לשלוש שעות ביום.
עד גיל 17 להגביל את זמן המסך לארבע שעות ביום.

בעולם שבו הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלנו, חשוב לזכור שאנו, כהורים, משחקים תפקיד גדול בהכוונת ההתנהגות של ילדינו לגבי השימוש בטכנולוגיה. במקום למנוע את הטכנולוגיה לחלוטין, אנו יכולים לנצל את ההזדמנויות שהיא מציעה כדי להעשיר את החוויות של הילדים שלנו, תוך שמירה על זמן המסך שלהם במסגרת שהיא בריאה ומתאימה לגילם.

צריכים עזרה?

עברו לקרוא על תוכנה פשוטה לניהול זמן מסך ואפשרות להדרכה אישית להורים לניהול זמן המסך של הילדים שלכם

אופיר סלע - מנטור ומורה מעל 15 שנים

להזמנת הדרכה/הרצאה התקשרו או שלחו ווטסאפ: 

052-8358206