דמי כיס לילדים - אימון פיננסי לתא המשפחתי

כל מה שצריך לדעת, בפשטות ובקצרה

דמי כיס לילדים

אופיר סלע

באיזה גיל כדאי להתחיל לתת דמי כיס לילדים

הגיל המומלץ להתחלת דמי כיס עשוי להשתנות בהתאם לצרכי המשפחה וליכולת הילדים להבין ולנהל כסף. אין תשובה מספרית מוחלטת, אלא ברגע שהילד מראה עניין בכסף ומנהל אותו באופן אקטיבי (רוצה לקנות דברים, רוצה שכמשפחה יהיה יותר כסף לנושאים מסויימים, עוסק במספרים, נותן ערך לדברים). העיתוי עצמו ישתנה מאחד לאחר בהתאם לאופי האישי ולדינמיקה המשפחתית. 
באופן כללי רוב ההמלצות מתייחסות לגילאים 7-10, כאשר הילדים מתחילים להבין את הערך של הכסף ויכולים לנהל כמויות קטנות ממנו. דמי הכיס יכולים להיות כלי מצוין לחבר אותם לנושא הכספים ולהתחיל לחוות בעצמם את המשמעות של הקצאת וניהול משאבים.

שיח על כסף עם הילדים

איך מדברים על זה

הכנסת הילדים לשיח הכלכלי בבית

התפקיד של הכסף בחיים ובשיח של התא המשפחתי דורש מאיתנו גמישות והתאמה אישית לכל ילד והורה. הנושא הפיננסי הוא מאוד אישי – כל אחד מאיתנו מגיע מתרבות שיח שונה על כסף באופן כללי, משפחתי ואישי; עד כמה נח לנו לשתף, ועד כמה הילדים רוצים להיות מעורבים, זה תלוי גם בדינמיקה ותרבות השיח הכללית במשפחה. 
לדוגמה, במשפחה שלנו הילדים גדלים עם הרבה חופש בחירה ולקיחת אחריות אישית במגוון תחומים. לכן אנחנו כהורים מעדיפים פתיחות ושקיפות גם בכל הנוגע לכסף. כאשר הרגשנו שהשיח סביב כסף בבית כבר אינו מספק אותנו כהורים, ורצינו שהילדים יגלו יותר הבנה ואחריות בנושא, ויהיו פחות חיכוכים יומיומיים (כמו לדוגמא תסכול של אחד הילדים שמבקש להזמין סושי לארוחת ערב כל כמה ימים ואומרים לו "לא", מבלי שהוא מבין מדוע ושואל "מה אנחנו עניים?!"…), נתנו להם הזדמנות להבין את המשמעות של תקציב משפחתי. הסברנו להם על הכסף שאנו מייצרים וכיצד אנו מנהלים את התקציב לכיסוי הוצאות שונות – מבי"ס וחוגים ועד לשכר הדירה, אוכל, השקעות ובילויים. 

בשיח עצמו לא צריך לרדת לכל הפרטים הטכניים והמספרים, אלא לדבר על עקרונות – עקרון חלוקת התקציב, עקרון מתן חשיבות לדברים מסוימים על חשבון אחרים וכו. לילדים יש אמון מובנה בהוריהם והם מחפשים להבין את ההיגיון הבריא ולהרגיש שההורים עומדים מאחורי האמירות שלהם – גם בלב וגם במעשים. כך שבעודם עשויים להתעניין ולשאול על הפרטים והסכומים הספציפיים, העיקרון וההבנה היסודית הם המרכז עבורם ואם התשובות שם יסופקו, יהיה להם קל ואף יעדיפו לא להיכנס לכל הפרטים (בהתאם לגיל ולאופי האישי כמובן).

למשל לשאלה "כמה אתם מוכרים בעסק" – נתנו להם את התשובה המספרית המוחלטת, יחד עם הסבר על הבדל בין מכירות לרווח – קצת על עלויות והוצאות ומיסים. ממש על קצה המזלג – כדי שיבינו את העיקר – שזה פחות העניין של כמה מייצרים – אלא יותר איך מנהלים את מה שיש.

גם לגבי הכנסה של תא משפחתי – זה פחות משנה כמה הכנסה מייצרים ואיזה מקורות, אלא איך מנהלים אותה ואת התקציב המשפחתי. גם כאן – כשהבינו את ה "למה" ה "כמה" כבר הפך פחות מעניין עבורם.

התאמת דמי כיס לגיל הילד

שינויים לאורך הזמן

התאמת דמי הכיס לגיל הילדים

התאמת דמי הכיס לגיל הילדים היא תהליך חשוב המצריך קשב מיוחד לצרכים ולהתפתחותם של הילדים. כאשר מדברים על דמי כיס, חשוב לשקול את היכולת הפיננסית של המשפחה וגם את היכולת של הילד לנהל סכומים אלו. רמת ההבנה והערך שילדים מייחסים לכסף משתנה עם הגיל, ולכן חשוב להתאים את דמי הכיס לרמת ההבנה והאחריות שהילדים יכולים להכיל וליישם. תהליך זה מאפשר להם להתחבר בצורה יעילה יותר לנושא הכספים ולפתח מודעות פיננסית.

סכום מתאים לגילאים צעירים (7-9) שאפשר להתחיל איתו ינוע בין 10 ל 20 שח בשבוע. ולאחר תקופת הסתגלות ולמידה של ערך הכסף, אפשר לעשות שינוי בסכום ולהגדילו. נקודת זמן מומלצת לעדכון גובה דמי הכיס היא בכל תחילת שנה קלנדרית, עם עדכון התקציב המשפחתי השנתי הכולל, ועם ההתבגרות של הילדים והמעבר משנתון אחד לאחר. 

למה משמשים דמי כיס

גבולות גזרה

למה משמשים דמי הכיס את הילדים

דמי הכיס משמשים לכל רצון אישי שעולה כסף, שאינו חלק מהתקציב המשפחתי, ושמקובל בערכים והאתיקה המשפחתית. למשל – אם בסעיף "מתנות לחברים" בתקציב המשפחתי מוקצים 25 ש"ח לכל מתנה של ילד מהכיתה, וביום הולדת ספציפית הילד רוצה להשקיע סכום גבוה יותר – ההפרש ימומן מדמי הכיס. או אם רוצים בזמן חופשה לקנות מזכרת , והיא לא חלק מקתציב החופשה – היא תמומן מדמי הכיס, או אם ילד רוצה לקנות משולש פיצה לעצמו איזה ערב, ושאר בני המשפחה לא רוצים לצאת לבילוי משפחתי סביב אוכל – הוא יכול לקנות את הפיצה עם דמי הכיס שלו. כמובן שבכל אחת מהדוגמאות הללו – חובה לשים לב שעצם הקניה אינה מתנגשת עם הערכים המשפחתיים (למשל אם קבענו ארוחת ערב משפחתית כזמן איכות – לא ניתן לקנות פיצה אישית, אפילו אם יש את המימון לכך מדמי הכיס. כסף לא גובר על ערכים).

חסכון דמי כיס

חינוך פיננסי

לימוד חיסכון לעתיד בעזרת דמי הכיס

לאחר ביסוס דמי הכיס אצל הילדים, ולאחר שהם חווים על בשרם את המשמעות של ניהול תקציב (אם אני קונה בכל הכסף ביום אחד – לא יהיה לי עוד כסף עד הפעם הבאה שהוא יגיע), מומלץ לשלב תוספת של סכום שבועי שמיועד לחסכון לשנים הבאות. סכום זה לא צריך להיות משמעותי מבחינה כספית, אלא להנגיש את חוויית דחיית הסיפוקים – לדעת שיש כסף נוסף בדמי הכיס כל שבוע, אבל אפשר להשתמש בו רק עוד כמה שנים.
לאחר תקופה שהכסף נחסך – אפשר להעלות לשיח את נושא ההשקעה של החסכון ותשואות – מה עושים עם הכסף שלא מיועד לשימוש בשנים הקרובות ואיך הוא יכול "לעבוד" ולייצר לנו עוד כסף (תשואה). ממחישים כמה כסף היה לנו אילו היינו שמים לפני שנה את הכסף בפיקדון, או בקופת חסכון, או בשוק ההון, במקום בחשבון הבנק/בארנק.

פערי גיל ודמי כיס

אחים ואחיות במשפחה

מה עושים עם פערי גיל בין אחים

בגישה החינוכית שלנו כהורים – ישנו דגש על הוגנות להבדיל משוויון
לא כולם צריכים לקבל/לעשות אותו דבר כמותית – אלא שיהיו היגיון והוגנות בין כולם. וכשיש "למה" הוגן שאנחנו יכולים להסביר אותו לעצמנו ולילדים – לרוב הילד יבין את זה וגם יקבל את זה בסופו של דבר, אפילו אם הוא מקבל פחות דמי כיס מאחותו הגדולה.. (בדומה למבוגרים). עקרון זה בא לידי ביטוי בכל הדינמיקה המשפחתית, ולא רק סביב כסף.
כאשר אחד הילדים צעיר מידי בשביל לקבל דמי כיס ואחיו הגדול כבר מגיע לזמן המתאים – נשתמש באותו עיקרון של דינאמיקה משפחתית (בעוד שאין מניעה לתת לאח הקטן כמה שקלים להרגשה הטובה, אם זה יבוא ממנו). ונסביר את ה "למה" שלנו; מה הסיבה שהאח הגדול מקבל דמי כיס והצעיר עדיין לא.
אצלנו במשפחה עד היום הגדולה מקבלת סכום גדול יותר מהצעיר וזה לא יצר מתח כלשהו לאורך השנים – כי ה"למה" מדובר ושקוף ומובן לכולם.

תדירות מתן דמי כיס

התאמה לשלב ההתפתחותי

באיזה תדירות כדאי לתת דמי כיס

עקרון טכני חשוב במיוחד לגיל הצעיר (לפחות עד גיל 14) זה תדירות מתן דמי הכיס.
עדיף לבחור בשיטת מתן דמי כיס שבועיים ולא חודשיים, היות ותפיסת הזמן אצל ילדים מאוד שונה משל מבוגרים. חודש בשבילם זה יחידת זמן גדולה מידי בשביל לתפוס ולתכנן, וגם יכולת דחיית הסיפוקים עדיין מאתגרת אותם מאוד. אז כשכסף חדש נכנס כל שבוע זה גבולות גזרה שיותר קל להתנהל בהם ולתת ערך לכסף. 

חינוך פיננסי לילדים

איך מתחילים

מה חשוב להסביר לילד כאשר מתחיל לקבל דמי כיס?

כאשר ילד מתחיל לקבל דמי כיס, חשוב להסביר לו כמה נקודות מרכזיות:

  • ערך הכסף: הסבר על ערך הכסף וכיצד הוא קונה לנו דברים – קניות, חיסכון, תרומה וכדומה.
  • ניהול כספים: הסבר על כך שדמי הכיס הם אחד האמצעים ללמוד כיצד לנהל כספים. ניתן להתחיל בהסבר פשוט על קבלת כסף, חלוקתו לפי סעיפים שונים וניהולו באופן מאורגן באמצעות עוגת אחוזים.
  • אחריות אישית: הדגש על אחריות בנוגע לכך שהכסף שהוא מקבל ישמש לצרכיו האישיים. זה יכול להיות לרכישות קטנות שהוא ירצה, אך גם להבנת המושג שישנו גם חלק של החסכון לעתיד.
  • שימושים שונים: הדגש על האפשרויות של הכסף – לקניות פרטיות, לחיסכון למטרה מסוימת, או אפילו לתרומה.

המטרה היא להעביר לילדים מושגים בסיסיים שיאפשרו להם להתחיל לנהל את הכסף שהם מקבלים בצורה אחראית ולפי יכולותיהם.

סיכום שנה פיננסי עם הילדים

טיפ חשוב

סיכום שנה פיננסית עם הילדים

חשוב מידי פעם לתת לילדים (ולעצמנו) פרספקטיבה רחבה על ניהול הכסף שלנו בשוטף ולאן זה הביא אותנו. עם תחילת השנה החדשה מומלץ לקיים שיחת תקציב משפחתית עם הילדים. 

נושאים שאפשר להעלות בשיחה כזו:

  • מימוש התקציב: האם ניצלנו את כל התקציב שהוקצא בכל הסעיפים בשנה החולפת, ומה עושים עם התקציב שלא נוצל בחלק מהסעיפים. שיטה מומלצת היא שכל אחד במשפחה מקבל בונוס אישי מחלק מאותם כספים שלו נוצלו. כך נלמד הלכה למעשה שיש תמורה לאגרה של התנהלות פיננסית אחראית ונבונה. 
  • עדכון על התשואה שעשו החסכונות של הילדים. כמה כסף היה בחסכון בתחילת השנה, וכמה יש כעת בתוספת התשואה. זכרו שגם בסכומים קטנים המשמעות היא גדולה, ושהפרופורציה של הילדים היא שונה משל המבוגרים. זו גם נקודת זמן טובה לחזור לשאלה – באיזה אפיק רוצים להשקיע את החסכון בשנה הבאה ואם רוצים לעשות שינויים באפיק ההשקעה ו/או בסכומים המוקצים לחסכון על חשבון התקציב השוטף בהווה.
  • לעדכן על שינויים בתקציב המשפחתי שנוגעות להם לשנה החדשה (מה מוקצה לחופשה המשפחתית בקיץ למשל – שאצלנו במשפחה הילדים הם חלק משמעותי בתכנון שלה, לא פחות מההורים)
  • גובה דמי הכיס בשנה החדשה
  • תוספת אחריות אישית לצד התוספת בכסף
אני מאוד ממליץ להכניס את השיח הזה בתוך התא המשפחתי – גם בין ההורים וגם עם הילדים (בהתאמת מורכבויות לגיל כמובן).

לעבוד עם תקציב שנתי שקוף כמה שאפשר, ולהגדיל עם הזמן את האחריות האישית של כל אחד מהילדים.
אלו כלים לחיים שגם עוזרים ומחזקים את שיתוף הפעולה והלכידות המשפחתית בהווה, וגם אבני בניין לחשיבה ומערכת היחסים שלהם עם כסף כבוגרים עצמאיים בהמשך הדרך.

אופיר סלע - מנטור ומורה מעל 15 שנים

להזמנת הדרכה/הרצאה התקשרו או שלחו ווטסאפ: 

052-8358206