איך פורחים בתוך מסגרת - תכנון פיננסי לתא המשפחתי

תכנון פיננסי לתא המשפחתי

אופיר סלע

כולנו יודעים שעבודה עם תקציב מסודר תשפר את איכות חיינו הפיננסית, ובכל את רובנו נמנעים מכך, מכל מיני סיבות – פחד, חוסר ידע, חוסר אמונה, חוסר זמן ועוד. התנגדויות רגשיות ופסיכולוגיות לעבודה עם תקציב בחיים האישיים יכולות להיות מגוונות ולהשתנות מאדם לאדם. כאשר אנשים נדרשים ליצור מסגרת תקציבית ולהתנהל בתוכה, ייתכן שיתרחשו מספר מנגנונים פסיכולוגיים שמביאים להתחמקות מהעבודה עם תקציב.

כמה מהחסמים שמונעים מאנשים מלעבוד עם תקציב משפחתי:

  1. פחד משינוי: עצם השינוי לכשעצמו עלול להיות מפחיד וליצור אי-נוחות אצל אנשים רבים. ויצירת מסגרת תקציבית חדשה דורשת התמודדות עם מצבים חדשים שעשויים להוביל לחוסר וודאות וחרדה.
  2. חוסר ידע או ביטחון: לאנשים יכולים להיות חששות מהיכולת שלהם לנהל תקציב ברמה הטכנית, ועד קבלת החלטות פיננסיות נכונות ביצירת התקציב. זה קורה במיוחד כאשר אנשים לא מכירים טוב את הכלים והידע הנדרשים לניהול תקציב, ואת זה אפשר לפתור בקלות עם מתכנן פיננסי שיעשה זאת אתכם ועבורכם.
  3. סירוב להתמודד עם בעיות פיננסיות: לאנשים עלול להיות קשה להתמודד עם בעיות כספיות, ולהעדיף להתעלם מהן, או לדחות את הטיפול בהן. ויצירת מסגרת תקציבית עשויה לעמת עם הצורך להתמודד עם בעיות כלכליות.
  4. הרגשת הקרבה: התקציב הצפוי עשוי להיראות לא מתאים לסגנון החיים, או לתחושת העצמיות של האדם, ולכן עצם יצירתו עשויה להפריע לתחושת השליטה והאושר האישי, ולחזק תחושת קורבנות ופחד מוויתורים עתידיים שיידרשו להיעשות. 
  5. דחיית המציאות: יתכן כי אנשים יעדיפו לדחות את יצירת התקציב, מכיוון שהם מעדיפים לחיות במצב של אי-וודאות מאשר להתמודד עם המציאות הפיננסית האמיתית שלהם, וקל להם יותר לא לחשוב על העתיד.

על מנת להתגבר על התנגדויות אלה ולהתחיל לעבוד עם תקציב בחיים האישיים, יש להכיר בהתנגדויות הקיימות בתוכנו תחילה, ואז מתוך בחירה מודעת להתגבר עליהן, להיעזר בייעוץ פיננסי וכלים לתכנון פיננסי. כמו כן, חשוב לזכור את יתרונות הפיננסיים והרגשיים של יצירת מסגרת תקציבית, כמו יציבות כלכלית, שליטה יותר גבוהה, חופש מדאגה כלכלית, אושר וסיפוק עצמי.

אם כבר הוכחת לעצמך את יכולתך להתמודד עם אתגרים רבים וליצור כסף, ולספק למשפחתך את הצרכים הבסיסיים ואף יותר מכך. זה הזמן להכיר כמה דברים שאפשר לעשות כדי לחזק ולמנף עוד יותר את ההתנהלות שלך בנושאים הפיננסיים ואת ההון שלך

עקרונות לצמיחה פיננסית

  1. תכנון פיננסי מדויק: תקציב התא המשפחתי צריך להיות מתוכנן בצורה מדויקת, כולל את ההוצאות החיוניות והסכום לחיסכון והשקעה. ניהול הכסף שלך בצורה מודעת גם יגדיל את חופש הבחירה שלך בשורה התחתונה וגם יאפשר לך מרחב בחירה גדול יותר והון גדול יותר, ככל שעובר הזמן. 
  2. יצירת מטרות ברורות: כאשר מגדירים מטרות פיננסיות ספציפיות, כמו חיסכון לפנסיה, פרישה מוקדמת, או לטיול משפחתי, אנחנו יוצרים יעדים ממשיים לעבוד עבורם. כאשר ה- "למה" שלנו ברור וחזק, ה- "איך" נהיה קל יותר ליישום. אך כאשר ה "למה" שלנו אינו מוגדר בצורה מדוייקת וברת משמעות עבורנו – יהיה מאוד קשה להגשים את המטרות.
  3. התמקדות בעקרונות חיסכון והשקעה: הכסף שאנחנו מייצרים בהווה שווה יותר כסף ככל שנשתמש בו בטווח רחוק יותר, כאשר נשקיע אותו ונרתום את אפקט התשואה המצטברת לאורך השנים להגדלתו. כך לדוגמא סכום כסף שנייצר היום ובמקום לצרוך אותו בהווה, נשקיע אותו בתשואה שנתית של 7% – בעוד עשר שנים יהיה שווה פי 2.
  4. הבנת צרכי הנפש ואיזון: הבנת הצרכים הרגשיים והפיננסיים שלנו והאיזון ביניהם היא סופר חשובה. מחובתנו להבין ולתמוך ברצונות שלנו לחוות את החיים, אך גם להזכיר את החשיבות של תחזוקת התקציב כדי שה"אני" שלנו בהווה לא ישתמש בכסף שה"אני" שלנו מהעתיד יצטרך ובונה עלינו בשבילו (למשל בעת זקנה).
  5. דיאלוג פתוח וכנה: חשוב להתחיל לייצר שיח – תחילה פנימי בינינו לבין עצמנו, ואז עם שאר חברי התא המשפחתי. להתחבר יחד ליעדים ולמטרות, למה חשוב לנו, מה מפחיד אותנו, מה קשה לנו – ולהיעזר ולתמוך אחד בשני, מתוך כנות ואמפתיה.
  6. התמקדות בערך האמיתי של הדברים: חשוב לזכור ולהזכיר לעצמנו לאורך הדרך בעבודה עם התקציב מהם הדברים בעלי הערך האמיתיים בחיינו – אלה הקונים לנו איכות חיים, לעומת רמת חיים, כמו הבריאות, המשפחה, הזמן, החוויות והידע, ולא רק ברכוש חומרי.

המטרה היא להביא את עצמנו להבנת החופש האמיתי לאורך עשרות שנות חיינו הבאות, ולא רק בהווה, ולרכוש כלים לנהל את הכספים בצורה אחראית ומאורגנת, בלי להפקיר את תחושת החופש והכח שאנחנו חשים עם הנאות החיים שאנחנו נהנים מהן היום.

לסיכום:

תכנון התקציב המודע לתא המשפחתי הוא כלי אשר מספק את האמצעים הנדרשים ליצירת יציבות פיננסית ושדרוג איכות החיים (שהיא שונה מרמת החיים). באמצעות מעקב ושיפור התקציב משנה לשנה, אנו יכולים לשפר עוד את איכות החיים ולהבטיח יציבות פיננסית וחופש מדאגה כלכלית.

לא רוצים לעשות את זה לבד?

הצטרפו לתוכנית "חופש מדאגה כלכלית" – אימון פיננסי לתא המשפחתי.

אופיר סלע - מנטור ומורה מעל 15 שנים

להזמנת הדרכה/הרצאה התקשרו או שלחו ווטסאפ: 

052-8358206